zondag 22 januari 2012

mooi in zwart wit

Soms wordt er gezegd: het creatieve bloed zit in je familie.
Vanaf vandaag moet ik dat toch beamen. Mijn zus heeft namelijk zojuist de 1e prijs in categorie kunst, cultuur en entertainment (onderdeel van de zilveren camera gewonnen) en daar ben ik best een beetje trots op. Ook al zien we elkaar niet vaak, ik gun het haar van harte.

Je zou kunnen zeggen, ik ben wat meer van de kleuren, mijn zus is wat meer van het zwart-wit.
Mijn zus kan heel mooi fotograferen, is net klaar met de fotoacademie in Amsterdam en heeft nu al de zilveren camera op zak. Als dat niet van creativiteit en werklust getuigd!

Hier zie je haar winnende foto's en die van de winnaars in de andere categorieën. En wil je wat meer van haar andere werk zien, kijk dan eens op haar site, je vindt er o.a. schitterende portretten en series: Carla Kogelman.

een van haar winnende foto's
musicalzangeres/actrice Pia Douwes



Zwart en wit, samen vormen ze een helder en scherp contrast. Kleuren of niet-kleuren, het is maar hoe je het ziet. Zwart is de kleur van de kracht maar ook van de soberheid. Wit is de kleur van de puurheid, de zuiverheid. In een zwart witte foto wordt het beeld wat meer tot zijn essentie teruggebracht en daardoor is het voor velen ook wat krachtiger.
Je kunt met deze twee kleuren de focus vooral richten op het beeld, op de zeggingskracht ervan. Dat is iets wat mijn zus dus heel goed kan, de emotie, de blik, de kern van iets vastleggen en je er mee raken.

En of creativiteit nou erfelijk bepaald is of niet, je kan er altijd aan werken om creatief te worden. Surfend op internet vond ik een artikel over eigenschappen die een creatief mens nodig heeft. (hier lees je er meer over) Dit zijn b.v.:
  • openheid en gevoeligheid
  • passie en afstand
  • een combinatie van mannelijke en vrouwelijke eigenschappen
  • slimheid en naïviteit
  • structuur en speelsheid
  • introvert en extravert
  • en fantasie en verbeelding gecombineerd met een realiteitsgevoel.

Geen opmerkingen: